Translate

11 Temmuz 2014 Cuma

Pro-Z II (Worklog-10) Mounting a single Alphacool Monsta Radiator

Su soğutma projemde kullanacağım radyatörlerden biri olan Alphacool NexXxoss Monsta Radyatörün montaj aşamalarına sonunda geçebildim.
 
Pro-Z II  için yaptığım çalışmaları başından beri takip edenlerin bildiği gibi 360'lık Alphacool radyatörü Lian Li V2010B model kasamızın alt kısmında, güç kaynağı ve hdd yuvalarının hemen önünde konumlandırırken 140'lık Monsta radyatörü 5.25 yuvalarının arasına yerleştirmeyi daha önceden planlamıştım.
 
 
 
Yüksek performans ve sesizliği birarada elde edebilmek için 140'lık radyatör seçmiştim. Ancak montaj için işe başladığımda gördüm ki 140'lık radyatörü hele ki Monsta'yı 5.25 yuvalara yerleştirmek düşündüğümden daha zor olacaktı. Çünkü radyatörü kasanın 5.25'lik yuvalarına bağlantısını yapmak için kullanmayı düşündüğüm L bağlantı elemanlarına hiç yer kalmıyordu. Monsta radyatörü 5.25'lik yuvaların arasına koyduğumda bağlantı elemanlarının et kalınlığı fazla geliyor, 5,25'lik yuvanın kenarlarını dışa bombe yapmaya zorluyordu.
 
Bunun üstesinden tek bir şekilde gelebilirdim; daha ince bir malzemeden kendi L bağlantı elemanlarını yapmak... İmdadıma yine eski ofis PC'sinden söktüğüm kapaklar yetişti. Hemen L bağlantı parçası olacak parçaları kesmeye başladım.
 




 
 
Kabaca kesim yaptıktan sonra her zaman olduğu gibi kenar ve köşeleri yumuşatmak adına dremel ile zımpara ucunu kullandım.
 



 
Kenar ve köşeleri yumuşattıktan sonra delinecek hattı belirledim ve sıra kare şeklindeki parçaları L şekli alacak şekilde bükmeye geldi. Bükülecek yeri belirledikten sonra kare parçaları çekiçle vurarak 90 derece büktüm.
 





 



 
 
Bükme işleminden sonra vida ile bağlantı için artık delikleri açabilirdim. Ancak bu tür işlerde siz ne kadar iyi ölçü alırsanız alın, hesap yaparsanız yapın, ufak tefek esnemeler vida deliklerinin birbirini tutmasını engeller. Zaten bu yüzden bu tür şaşmalara çözüm bulmak için L bağlantılarını olabildiğince büyük yapmıştım. En sonunda deneme yanılma ve fazladan açtığım deliklerle bu parçaları hem radyatöre hem de kasının 5.25'lik yuvalarının duvarlarına monte etmeyi başardım.
 


 
Açıkçası L bağlantı elemanlarını yaparken bir yandan tereddüt içindeydim. Çünkü kullandığım sac oldukça ince olduğundan montaj sonrası istediğim sağlamlığı yakalayamayabilirdim. Bunun sonucu radyatör, kullanacağım fanların etkisi ile titreme yapabilirdi. Ama montaj sonrası gördüm ki bu düşüncem yersizmiş. Dört taraftan sabitlenmiş radyatör öyle sıkı oturdu ki elle zorlamama rağmen yerinden milim oynamıyordu. Yine de üzerine fanları takıp test etmeliydim.
 
Fan deyince; haftalardır yaptığım araştırmalar ve imkanlar neticesinde Monsta radyatör için en uygun fanın Akasa'nın 14cm'lik Viper PWM modeli olduğuna kanaat getirip iki adet sipariş etmiştim.
 
Akasa Viper PWM 14cm
 

Diğer 360'lık radyatörde kullanacağım Beyaz renkli 12cm'lik Enermax cluster fanlarla takım olsun diye Enermax fan bulmaya çalıştım ama yurt dışında bile onlarca site taramama rağmen 14cm'lik beyaz olanını bir türlü bulamadım. Sonra da hem yurt içinde de bulunabilmesi hem de performans olarak çok daha güçlü bir fan olması nedeniyle Akasa Viper'ları tercih ettim.

14cm'lik iki Akasa Viper fan Push-pull olarak; yani radayatörün bir yüzünde havayı radyatöre iten, diğer yüzünde de radyatöre itilen havayı çeken fanlar olarak görev yapacaklar.

Push-Pull

8cm kalınlıktaki Monsta radyatörün hakkını Push-pull olarak verebilmek için static air pressure değeri oldukça yüksek bir fan gerekiyordu. Akasa Viper bu nedenden dolayı da yurt içi/yurt dışı bulunabilen fanlar arasında ilk sıralarda.

Teknik özellikler;
Dimension: 140 X 140 X 25mm
Fan speed: 600 -1600 RPM Max airflow: 110.61 CFM (141.75 m3/h)
Max static air pressure: 3.12 mm H2O
Noise level: 12.5-26.01 dB(A)
Voltage rating: 12V DC
Bearing: HDB (Hydro Dynamic)
Fan life expectancy: 50,000 hours
Connector: 4pin PWM
Product code: AK-FN063


Özellikle 3.12mm H2O'luk static air pressure değeri çok yüksek bir değer. Açıkçası buna tav olup aldım fanları. Ancak O değeri verebildiği max. rpm değerinde sesinin oldukça yüksek olduğunu ve bunun pek hoşuma gitmediğini de belirtmeliyim. Az ses, optimum performans için denemeler yapıp çalıştıracağım günlük rpm seviyesini belirleyeceğim.

Bunun dışında fanlarla ilgili tek bir sorun var. Rengi SARI.:) Sorun rengini beğenmediğimden değil, Pro-Z II için seçtiğim renklerle alakasız bir renk olmasından kaynaklı. Yoksa çok tatlı bir sarı rengi var. Ya fanı söküp yaprakları beyaza boyayacağım ya da kıyamayıp nasıl olsa görünmeyecek deyip orijinal haliyle bırakacağım. Bu noktada sizlerin yorumuna da ihtiyacım var. Sizce boyamalı mıyım? 


Bu konudaki kararsızlığımı bir kenara bırakıp, Monsta'ya Viper'ları takıp, Aquaero ile gürültü ve titreşim testlerine başladım.







%100 güçte Aquaero'nun bildirdiğine göre ön fan 11,8-11,9V güç alarak 1667-1704 rpm, arka fan 11,8-11,9V güç alarak 1584rpm hızında dönüyorlar.






Bu fark teoride push-pull için olumsuz etki yaratabilecekse de Aquaero ile iki fanı da aynı rpm değerine sabitlemek çok kolay olduğundan push-pull'a olumsuz bir etki yapması söz konusu değil.
 
Daha önce de dediğim gibi bu değerlerde fanlar iyice ısınmış bir ekran kartının fanının çıkardığı sese oldukça yaklaşıyorlar. Ancak benchmark ve test yaparken kullanılabilir diye düşünüyorum. 
 
Öndeki fanın gücünü Aquaero'dan %55'e düşürünce fanın çektiği güç 6,6V.'a geriliyor ve bunun sonucu 1035-1040 rpm'lik dönüş hızı elde ediyoruz.
 
Ön ve arka fan arasındaki yukarıda belirttiğim fark nedeniyle arka fanı da aynı rpm değerine sabitlemek için arka fanın gücünü Auaero'dan %60'a düşürmek gerekiyor. Arka fan bu haliyle 1040rpm dönüş hızını yakalamak için sistemden 7.2V güç çekiyor.
 
Testlerim sonucu ses açısından Akasa Viper için 1000-1050 rpm'lik dönüş hızının günlük kullanım için gayet ideal bir değer olduğuna karar veriyorum. Çünkü bu değerde fanların sesini duyamıyorum. Kasaya iyice yaklaştığımda anca hava sesini duyabiliyorum. Tabi bu sadece ses için yaptığım bir test. İşin içine blokları soğutma performansı girince bu değer yeterli olacak mı, fan hızını biraz daha artırmam gerekecek mi şimdilik bilemiyorum. Onu anca su soğutma sistemimizi komple kurduktan sonra anlayabileceğiz. Ama tecrübelerime dayanarak 360'lık radyatöre ek olarak kullanacağım Monsta radyatörün 1000-1100rpm'lik fan hızıyla oldukça yeterli bir performans vereceğini tahmin ediyorum.
 
Şimdilik bu kadar. Hem Monsta radyatörün montajını bitirmiş, hem de ufaktan Aquaero 6'nın fonksiyonlarına giriş yapmış olduk. Yeni fanlarımızı da ayrıca test etmiş olduk.
 
Bu hafta sonu ve hafta içi bir iki gün yine tüm günümü projeye ayıracağım. Böylece epey ilerleme kaydedeceğimi düşünüyorum. Daha yapılacak çok fazla iş var.
 
Çalışmalarımla ilgili yorumlarınızı ve tavsiyelerinizi bekliyorum. Görüşmek üzere.
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder